Waar liggen de gouden eieren?

Aart Pijl & Min BasadurDe gouden eieren staan in Japans management voor de belangrijkste strategische vraagstukken. Als je die vraagstukken aan kan pakken dan is de continuïteit gegarandeerd, de toekomst verzekerd. Hoewel…dan begint natuurlijk direct weer de volgende zoektocht, want duurzaamheid vraagt continue investering.

Creativiteit heeft meer dan mijn warme belangstelling. Creativiteit is voor mij een bron van leven, en een noodzaak voor de continuïteit van onze klanten. Een ontmoeting met Min Basadur stond al lang op mijn lijstje en is eindelijk gelukt. Met deze man leg ik weer een flink stuk van mijn puzzel voor Change Company. Hij verbindt Change, Leiderschap, Teamwerk, Strategie en Bedrijfskunde met zijn wetenschap in Creativiteit.

Min Basadur is een professor in Organisation Behavior and Innovation aan de McMaster University in Ontario. Hij werkte in en met de grote bedrijven in Canada en de US als Procter & Gamble, Ford, Pepsico en Coca Cola aan strategische vraagstukken, sterk beïnvloed door het creativiteitswerk van Sid Parnes, een andere held van mij.

Uit zijn onderzoek blijkt dat de top van bedrijven voor 65% bestaat uit mensen die beter zijn in het oplossen van vragen dan in het vinden van de juiste strategische vragen, en dat maakt dat het met veel bedrijven niet goed afloopt. Albert Einstein zei al:

If I had an hour to solve a problem, and my life depended on the solution, I would spend the first 55 minutes determining the proper question to ask , for once I have found the proper question, I could solve the problem in five minutes.

In de boards van onze bedrijven blijken ook nog eens steeds minder mensen te zitten die goed zijn in het zoeken naar het juiste vraagstuk. De snelle probleemoplossers selecteren liever meer van hetzelfde. Het ziet er actief uit zo’n board: veel brandjes blussen, nieuwe projecten starten, herstellen van mislukte acties en steeds weer een herijking van de strategische visie. Ook op andere niveaus wordt meer van hetzelfde geselecteerd en dan lijkt het wel actief en proactief, maar langzaam maar zeker kachelt zo’n organisatie achteruit. Het kan wel 20 jaar duren voor een uiterst succesvolle organisatie zo aan zijn einde komt.

Naast een continue zoektocht naar de gouden eieren is het noodzakelijk dat de hele organisatie makkelijk nieuwe ideeën accepteert. Dat alles vraagt om leiderschap met verbeelding, en een mentaliteit in de hele organisatie die niet wacht tot een probleem ontstaat, maar die constant ‘problemen’ vindt. Daar moet je dan wel wat voor doen.

Wat een cadeau om iemand te treffen die wetenschap, business en creativiteit zo heeft geïntegreerd en bereid was zijn kennis en instrumentarium te delen.