Leiderschap in creativiteit

Hoewel we het niet zo specifiek promoten is creativiteit één van mijn favoriete vakgebieden. Sid Parnes is de man waar ik in de creativiteit ontzettend veel aan te danken heb. Hij tilde creativiteit op het niveau van de wetenschap.

Samen met Alex Osborne ontwikkelde hij een gestructureerde werkwijze om op een creatieve manier oplossingen te genereren. Daarmee kan iedereen nu leren om creatief te zijn in werk en leven.

De O van BBDO, een wereldwijd werkend reclamebureau sinds 1928, is de eerste letter van de naam Osborne. Sid was de wetenschapper van het stel en was lange tijd professor in de creativiteit aan de universiteit van Buffalo, waar hij mede-oprichter was van The International Center for Studies in Creativity .

De universiteit van Buffalo is de enige universiteit waar je een mastergraad kunt halen in ‘Science of Creativity’, en die staat natuurlijk hoog op mijn verlanglijst. Voorafgaand daaraan hebben we een aantal keren de Creative Problem Solving Institute Conference bezocht. Sid is één van de drijvende krachten achter dit congres dat al meer dan 50 jaar bestaat en jaarlijks enkele honderden creativo’s van de hele wereld aantrekt.

Inmiddels heeft Sid de leeftijd van 90 jaar bereikt, en ik ben blij dat ik hem ontmoet heb als één van mijn rolmodellen voor mijn werk en mijn leven. Hoeveel invloed zou zijn creatieve inslag hebben op hoe hij samen met zijn vrouw, zo lang zo actief is geworden? Ik ben hem dankbaar voor al z’n harde werken en de leiderschapsrol die hij in deze heeft vervuld.